• Punkt 1) Sophusen / Miljöhusen
  • Diskussion om soprummen. Ska dessa stängas?
  • Om sophämtningsavtal till miljöhusen sägs upp sparar vi mellan 30-40.000:- om året.
  • Soprummen kan förslagsvis nyttjas till förvaring av gräsklippare, salt till vintern samt allt annat som samfälligheten inhandlat tillsammans.
  • Kod till sophusen kommer att ändras, den nya koden blir 7788. Information om när denna ändras kommer att finnas på samma papper som skickas ut vid månadsbetalning.
  • Beslut #1– Miljörummen ska stängas ner. Dessa har missköts emellanåt och vi har dessutom Ollebo återvinningscentral som ligger nära.
  • Punkt 2) Grönyteskötsel
  • Vissa grönytor har klippts i området, har vi fortfarande ett aktivt avtal genom Skanska?
  • Vi tar in 2 stycken offerter för skötsel av grönytorna, därefter utvärderar vi vilken som är mest förmånlig för samfälligheten.
  • Området har 3 stycken papperskorgar vid lekplatserna. Dessa kostar ca 15.000:- om året att få tömda. En kostnad som anses vara för stor i förhållande till hur pass mycket dessa nyttjas.
  • Beslut #2 – Dessa 3 papperskorgar vid lekplatserna plockas bort
  • Punkt 3) Farthinder i området
  • Vi har tagit in priser på farthinder. Förslagsvis så ses vi en helgdag, och kommer gemensamt fram till vart dessa placeras bäst. Därefter tar vi ett gemensamt beslut om dessa är placerade rätt.
  • Beslut #3 – 2 stycken farthinder kommer att inhandlas till en början, därefter får en utvärdering göras om dessa är tillräckliga eller om fler farthinder behöver införskaffas.
  • Punkt 4) – Studsmattan i området
  • Denna är väldigt omtyckt av förmodligen alla barn i området. Därav känns det mest lämpligt att samfälligheten tar kostnaden för denna.
    Kvitto önskas, utbetalning av kostnad för studsmattan kommer att göras i höst.
  • Beslut #4 – Samfälligheten tar kostnaden för studsmattan då den nyttjas av många fler än de som faktiskt inhandlat denna.
  • Punkt 5) – Inbetalningssystem av månadskostnaderna
  • Styrelsen önskar införskaffa ett faktureringsytem som gör det enklare att ha koll de transaktioner som görs. Detta innebär att månadsfakturan kommer att skickas via e-post istället för i pappersform som det görs idag.
  • Vid något framtida tillfälle kommer därför e-post adresser till samtliga hushåll i samfälligheten att samlas in. Information om hur det nya systemet fungerar samt hur inbetalningar görs kommer att presenteras när detta är införskaffat.
  • Beslut #5 – Övergång av månadsfakturor från brev till e-post faktura.
  • Punkt 6) Enskilda vattenkostnader
  • Idag har vi en gemensam vattenkostnad som grundar sig på ett värde som Skanska uppskattade när samfälligheten byggdes.
  • Det finns intresse om att dela upp vattenkostnaden på varje hushåll, så att man faktiskt betalar för det vatten man nyttjar.
  • Vattenavläsning kommer att göra på varje hushålls vattenmätare, detta planeras att göra den 30 & 31 augusti.
  • Tagna beslut vid styrelsemöte 2019-08-06
  • Beslut #1 – Miljörummen ska stängas ner. Dessa har missköts emellanåt och vi har dessutom Ollebo återvinningscentral som ligger nära.
  • Beslut #2 – 3 papperskorgar vid lekplatserna plockas bort
  • Beslut #3 – 2 stycken farthinder kommer att inhandlas till en början, därefter får en utvärdering göras om dessa är tillräckliga eller om fler farthinder behöver införskaffas.
  • Beslut #4 – Samfälligheten tar kostnaden för studsmattan då den nyttjas av många fler än de som faktiskt inhandlat denna.
  • Beslut #5 – Övergång av månadsfakturor från brev till e-post faktura.

Önskar er alla en fortsatt trevlig sommar!