Årsstämma Rapsbaggens samfällighetsförening

Onsdag den 10 april

Strandkyrkan, Bunkeflostrand

Dagordning:

  • Mötet öppnas
  • Jesper Sonestedt förklarar mötet öppnat
  • Val av mötesordförande
  • Jesper Sonestedt blir vald till ordförande
  • Val av mötessekreterare
  • Robin Westerlund blir vald till mötets sekreterare
  • Upprättande av röstlängd (medtag ID handling)
  • Närvarolista skickas runt, insamling av fullmakter för personer som inte kunde närvara vid mötet.
  • Årsberättelse
  • Ordförande går igenom årsberättelsen
  • Vi har tecknat en försäkring för samfälligheten.
  • Snöröjningstjänst har anropats vid behov. Priset på vägsaltet är väldigt högt, ska vi finna en annan leverantör eller införskaffa detta på egen hand?
  • All fakturering har gjorts 2019, detta kommer att hanteras vid nästa årsstämma.
  • De löpande utgifter som hanterats av styrelsen är vatten, el, soptömning och snöröjning mm.
  • Vår avsikt har varit att försöka få ner kostnaderna, så att vi inte har en massa omkostnader som egentligen inte behövts. Svårt att veta, eftersom föreningen är så pass ny.
  • Jesper tar upp alternativet om en enklare fakturering, för att vi ska kunna lägga viktig tid på annat. En enkel faktureringstjänst vid namn Finqr finns att nyttja till en kostnad på 7:-/faktura. Faktureringen sköts härigenom helt på automatik och inbetalda bockas av. Detta system fungerar bäst om vi kan samla in e-postadresser från samtliga boende, men kan även nyttjas så att fakturan skickas via brev istället.
  • Vi använder det dubbla vattnet än det som prognostiserats, detta kommer innebära en ökad kostnad vid nästa avtalsperiod.
  • Information om hemsidan. Nyheter och information kommer att läggas ut på hemsidan, det går även bra att därigenom maila om man har några frågor eller förslag.
  • Revisionsberättelse
  • Ordförande går igenom kostnaderna i samfälligheten. Vi har fått in 170.000: – från samfälligheten, och de totala kostnaderna i området landar på ca 158.000:-.

Vattenkostnaden är den absolut största posten i samfällighetens kostnader.

  • Hur mycket sparar vi genom att stänga sophusen? Är detta något som skall göras?

Hur kommer våra nya 4-facks sopkärl påverka vad och vart vi kastar tex. kartong?

  • Val av styrelse
  • Jesper nämner sittande styrelsemedlemmar, Robin och Brf. BoKlok Glasörten är de som valdes att sitta under 1 års period.
  • Frågan lyfts om någon annan önskar vara med i styrelsen.
  • Robin väljs på nytt om på ett års tid till i styrelsen efter omröstning mellan närvarande.
  • BoKlok väljs på nytt om ett år till i styrelsen efter omröstning mellan närvarande.
  • Val av ordförande
  • Jesper valdes som sittande styrelseordförande för ännu ett år.
  • Frågan lyfts om någon skulle kunna vara samfällighetens revisor, eller att vi köper en tjänst av en revisionsbyrå för att utföra vår revision.
  • Arvid Dellien väljs till revisor, boende på Bladbaggegatan 5
  • Frågor
  • Hur blir det med betalningen av vattnet? Vill inte betala mer för att någon annan använder mer vatten än en själv. Halva kostnaden är abonnemangsavgifterna i dagsläget. Vad hade det kostat om varje hushåll tagit sin egen vattenkostnad, med eget abonnemang hos VA syd. Vi vill att respektive hushåll betalar för sin faktiska vattenvolym som brukats.
  • Revisorsfrågan, i dagsläget finns det ingen revisor. Vi får kalla till ett kortare möte i juni för att gå igenom det formella, det är bara ordinarie föreningsstämma som kan välja revisor. Kan vara en person i föreningen. Revisionsberättelsen kommer att falla, eftersom denna måste väljas under ett möte.
  • Förslag av valberedning, någon som kan ta upp förslag till styrelsen
  • Beslut om ett valberedningslöst år klubbas.

Förslag från styrelsen:

  • Sophanteringen?
  • Hushållen erhåller snart 4 facks kärl, Detta innebär att det kommer frigöras utrymme i miljöhusen. Ska dessa finnas kvar? Ska dessa kanske användas till något annat? Cykelställ, städutrustning mm. De material som skall slängas i de nya 4-fack kärlen tar vi bort från sophusen. Kartong önskas finnas kvar, förslagsvis att man har 2 stycken för kartong i varje sophus.
  • Beslut tas att vi avvaktar tills de nya kärlen kommit ut till hushållen och ser därefter hur vi går tillväga.
  • Förmodligen kan vi kapa kostnaden från 30k till 6k. Ev kan vi lägga dessa pengar på en renoveringsfond istället.
  • Förslag från Sara att stänga sophuset, då det går att välja 2 kärl.

Inkomna frågor:

  • Farthinder i området föreslås
  • Mostaq är på gång i den frågan, han har fått uppdraget att utredda allt som detta innebär, kostnader, vart de ska placeras och hur många som behövs. Förslag att placera farthinder på gatan som går mitt igenom husen. Gummi hinder önskas på både infartsvägar och på boendegatorna. Det krävs godkännande för den personen som bor ”nära” farthindren eftersom var och en äger sin mark.
  • Sara undrar om tidsplanen för att få till hindren. Vi spekulerar om att Mostaq ska ha kollat upp/ordnat detta tills Maj månad slut.
  • Är det okej för styrelsen att bestämma och införskaffa hinder?
  • Deltagare i mötet ger styrelsen godkännande att ordna allt kring farthinder frågan.
  • Gästparkering?
  • Bilar får inte parkeras på andra platser än angivna parkeringar. En brandbil måste kunna vända i vändzonen, viktigt för utrymmningssyfte eller räddning syfte. Sätta upp en ny skylt i området?
  •  Ska vi ta del av parkeringsövervakning, behövs detta för att folk ska sluta parkera på inte tillåtna platser. Detta innebär en ökad kostnad, vill vi detta?
  • Går det att skapa ett specialavtal för samfälligheten att få parkera rabatterat på skolans parkering? Detta kunde varit ett bra alternativ, dels för att där alltid är lediga platser samt att bilar förmodligen inte hade felparkerats i samma utsträckning.
  • Önskan om att kommunicera grannar emellan, och låna ut sina parkeringar vid tillfällen då det behövs fler platser för någon. Facebook gruppen är en kanal att kommunicera genom. Vi skulle kunnat skicka runt en lista till alla boenden med telefonnummer till vi som bor i området.
  • Översyn av kantstenar vid gata
  • En översyn om området gjordes. Vintras, Skanska var på plats och ska ordna bl.a. gatstenar och vattenhål.
  • Önskan om staket vid vändzonen (Bladbaggegatan)
  • Folk korsar bladbaggegatan gräsmatta till allén av bekvämlighet. Detta har medfört att mark trampas ner och att det nu ser ut som att det finns en ”stig” där. Vi behöver en tydlig begränsning så att folk förstår att det inte är meningen att gå därigenom
  • Olycksfall tas upp eftersom skolbarn korsar över gräsmattan som blivit en ”given väg” för barnen att gena till skolan.
  • Vissa tycker inte att den ska spärras av, nackdelar finns med att stänga vägen. Säkerhetsrisken tas upp, vart står vi i frågan förhållande till kostnad efter säkerhet.
  • Frågan lutar åt att detta inte är någon väg, man får cykla på de gångar som är avsedda för att cykla på. De flesta anser att detta inte är en väg. Hur stoppar vi den trafik som går därigenom, en tydlig avgränsning, höga stenar, en träpåle, en träbänk? Göra en grön barriär, en naturlig del av miljön.
  • Styrelsen tittar på förslag, och informerar om alternativ både genom hemsida och utskick.
  • Beslut tas att ett förslag ska finnas till nästa träff i juni.
  • Ska samfälligheten införskaffa en stege som boenden kan låna vid behov? I miljöhuset på bladbaggegatan är det ett tomt utrymme, där kan gemensamma delar stå. Det finns redan i dag en skottkärra i ett av sophusen, som är okej att låna fritt vid behov.
  • Kod till sophusen, styrelsen har nyckel till sophusen om koden skulle strula.
  • Krav är att lekplatserna behöver ses över, låg sandnivå. Styrelsen ser över detta.
  • Sopkärlen vid lekplatserna är utan avtal för tömning. Ska avtal tecknas eller ska dessa inte finnas kvar?
  • Frågan om Skanskas bodplats, vad händer där?
  • En gemensam städdag i samfälligheten. Detta kan vara bra både för den sociala biten och att området är rent och fint?
  • Ligger sopor utanför MKBs hus, detta är barn som går till miljöhusen och inte lyckas öppna dörren, så då ställs dessa ner på marken. Mat drar till sig råttor och skadedjur, styrelsen kontaktar ansvarig hos MKB och informerar om detta.
  • Mötets avslutande:
  • Jesper förklarar mötet avslutat!