Dagordning
- Mötets öppnande
- Val av mötesordförande
- Val av mötessekreterare
- Upprop (förteckning över röstande)
- Årsberättelse
- Revisionsberättelse
- Val av ny styrelse
- Val av ordförande
- Förslag från styrelsen (propositioner)
- Inkomna frågor (motioner)
- Beslut
- Mötets avslutande
Mötet hölls via online möte på zoom.us, det rådande läget med corona-smitta gjorde det omöjligt för ett fysiskt möte som först var planerat.
Mötets öppnande
- Jesper Sonestedt väljes till mötesordförande och öppnar mötet.
Val av sekreterare
- Robin Westerlund väljes till mötessekreterare för årsstämman.
Årsberättelse
- Mötet öppnas av sittande ordförande Jesper Sonestedt.
- Jesper Sonestedt väljs till ordförande och Robin Westerlund till sekreterare.
- Närvaro & Fullmakt
- Jesper går igenom vad som sker med Skanska och MKB, varför vi inte fått in pengar.
- Vattenomkostnaden är det som kostar oss mest.
- Som förening har vi inga utgående skulder.
- Var 3:e månad har vi vattenfakturor på ungefär 50.000:-
- Vi tror vi får in icke inbetalda pengar från Skanska och MKB inom någon vecka.
Revisionsberättelse
Revisionsberättelse avseende Rapsbaggens samfällighetsförening
(org.nr. 717918–5645) år 2019, av Arvid Dellien (internrevisor) – 2020-08-13
Jag har granskat föreningens övergripande ekonomiska ställning, redovisning, faktureringen
av medlemsavgifterna, gjort en leverantörskontroll samt granskat beslutsgången för år 2019.
God revisorssed har iakttagits.
Föreningens övergripande ekonomiska ställning
Föreningens ekonomiska ställning är stabil. Föreningen är skuldfri och de tillgångar som finns
är framförallt mark samt några mindre byggnader som idag används som förråd. Tillgångarna
har inte värderats och lär till viss del vara svårvärderade. Det har inte upprättats någon
balansräkning eller resultaträkning. Avskaffandet av soptömningen i de gemensamma
miljöhusen innebär en betydande kostnadsminskning för föreningen.
Fakturering av medlemsavgift
Medlemsavgiftsfakturorna uppfyller enligt min mening inte samtliga lagkrav som finns, bl a
om tydlighet (se ex Skatteverkets rättsliga vägledning om innehållet i en faktura). Det är
svårt för en medlem att förstå vad medlemsavgiften går till. Det har förekommit att barn
skrivit svårtydda fakturaspecifikationer för hand. De saknar också löpnummer vilket är ett
annat lagkrav.
Leverantörskontroll
Samfällighetsföreningen använder nästan uteslutande etablerade leverantörer (ex VA Syd),
men frågetecken finns kring någon enstaka mindre leverantör.
Beslutsgång
Det förekommer förseningar på vissa sätt i förhållande till bestämmelserna i stadgarna,
exempelvis hölls årsstämman 2019 i juli men enligt stadgarna måste den egentligen hållas
tidigare. Enligt stadgarna skall det också finnas en underhållsfond och en förnyelsefond, men
dessa existerar inte, och det saknas beslut om hur mycket som bör avsättas till dem.
Sammanfattning
Jag bedömer liksom styrelsen att föreningens ekonomi är stabil och att den bild som
styrelsen presenterar i årsberättelsen väsentligen är korrekt. Som grund för min bedömning
har jag granskat kontoutdrag, fakturor och även mött delar av styrelsen som besvarat frågor
från mig. Även om det finns vissa brister i förhållande till stadgar och andra bestämmelser
anser jag de inte vara allvarligare än att jag tillstyrker att styrelsens ledamöter beviljas
ansvarsfrihet för räkenskapsåret.
Bunkeflostrand 2020-08-13
/Arvid Dellien (internrevisor)
Fortsättning ekonomi – Kommentarer från styrelsen:
- Stort sett ganska stabil, robusta tillgångar.
- Finns en del brister, tillexempel fakturering (ordernr bl.a.).
- Fråga om relationskostnaden mellan de fakturor som inkommit ännu, vilket belopp är det? Hushållen 310.000: -, budget från Skanska skulle vara 354.000, omkostnader runt 34.000. Fått in en del under 2020.
- Åsa från Brf Glasörten menar på att hon inte mottagit några dokument om fakturor, men nu har de och kommer se till att dessa betalas.
Val av styrelse
(Samtliga av styrelsens medlemmar vid denna årsstämma period är slut, en ny styrelse väljes ut)
Nya styrelsen utgörs av följande personer:
- Martin Olsson (2 år) Ordförande – Bladbaggegatan 37
- Andreas Bjurling (2 år) Ledamot – Bladbaggegatan 39
- Lisbeth Troedsson (2 år) Ledamot – Rapsbaggegatan 40
- Sara Nordqvist (1 år) Ledamot – Bladbaggegatan 13
- Henrik Andersson (2 år) Ledamot – Bladbaggegatan 21
- Johan Fällnäs (1 år) Ledamot – Rapsbaggegatan 14
- Åsa – Ledamot – Representerar Brf Glasörten
- Ny ordförande för styrelsen rapsbaggen samfällighet under de kommande 2 åren – Martin Olsson – Bladbaggegatan 37
Samtliga av medverkande under årsstämman 2020-08-26 accepterar att denna nya styrelse väljes och dess tid de sitter i styrelsen.
Förslag från styrelsen (Propositioner)
Ekonomisk genomgång och förslag att hushållen Rapsbaggen 1-57 får ny månadsavgift till 500 SEK. Se beslut nedan.
Inkomna frågor (Motioner)
Fråga 1: Farthinder på Rapsbaggegatan?
Utlåtande från boende i samfälligheten – Avsaknad av farthinder på Rapsbaggegatan.
Inga boende i hus 48–58 som bor vid ena änden av gatan har blivit tillfrågade om medgivande om att sätta upp farthinder utanför deras tomt. Ingen av dessa boende är emot farthinder och det är ett måste att det kommer upp farthinder i anslutningen till infarten till Rapsbaggegatan i anslutning till dessa hus. Detta då bilar dagligen passerar i hög fart samt det även finns en välanvänd cykel/gångväg mellan hus 48–50 där det råder stor risk för olycka.
Svar: Farthinder har inhandlats och placerat ut på bladbaggen. Förslag vid infarten hade varit optimalt. Vissa har helt enkelt inte velat ha det utanför sin tomt, det krävs godkännande från närmast boende (4,5m) där farthinder önskas placeras.
Glasörten påpekar att de inte har några invändningar av vart farthinder monteras, de är positiva till det. Jonas Fällnäs, vald i den nya styrelsen tar kontakt och för det vidare.
Fråga 2: – Skötsel av gångvägar och övriga ytor (ej klippning av gräset)?
Då vi nu kommit igång med klippning av gräset, när kommer skötsel av gångvägar och övriga ytor att påbörjas?
Svar: Nya styrelsen får se över skötseln av gångvägar och övriga ytor.
Fråga 3: – Vändzonen?
Vad är planen gällande vändzonen för att skapa en säkrare trafiksituation samt undvika att detta är en vedertagen drop-zon för aktiviteter på skolan, samt uppställning för de som medverkar på aktiviteterna eller väntar på familjemedlemmar?
Svar: Vi tittar på en bra lösning när intäkterna blivit starkare.
Kanske plantera något på grönt staket, för utseendet och för saken skull.
Enligt Arvid är denna yta kommunens ansvar, och att vi bör ta detta med Malmö stad. Jesper föreslår att styrelsen får ta fram ett antal alternativ så att de kan komma fram till en lösning.
Fråga 4: Frågor angående återvinningshus?
Hur kommer våra återvinningshus att användas framöver då vi inte längre har sopkärl i dessa?
Svar: Vi har börjat använda ett utav dom som lådcykelförvarring, kan vi göra något annat med dessa?
Fråga 5 – Träd som dött?
Ett av träden i gången mellan hus 48–50 är dött och har varit så ända sedan vi flyttade in i området. Detta har påpekats tidigare utan någon åtgärd har vidtagits. Det behöver planteras ett nytt träd.
Svar: Om detta är en kostnad som styrelsen eller Skanska ska ta är ovisst, men trädet kommer att bytas ut.
Fråga 6 – Ogräshantering?
Vem ska ta hand om ogräset? En rensning gjordes för någon månad sedan av oss boende, men som ni vet växer ogräs upp igen efter ett par veckor. En mer långsiktig plan behövs.
Svar: Vi har idag ett löpande avtal. Offerter bör samlas ni för en mer långsiktig och heltäckande plan
Fråga 7 – Utökning av trädgårdsyta
Vi bor på Bladbaggegatan 6 och skulle vilja utöka vår trädgård (som vetter mot Sydost) lite. Det skulle innebära att man köper en del av marken som för närvarande ägs av Samfälligheten. Vi skulle vilja se om detta är möjligt, och jag antar att det betyder att det måste röstas om? Jag känner också till minst två andra ägare (Bladbaggegatan 4 och Bladbaggegegatan 8) som skulle vilja göra detsamma. Det finns en stig och några träd bortom våra gårdar som skulle begränsa hur mycket vi kan köpa (antar att vi skulle utöka ytan med högst några meter).
Svar: Fråga att köpa mer mark mot allén som går mellan husen:
Om en samfällighet kommer sälja mark till en annan kommer det ställa högre krav på bokföring. Om en ekonomiskförening ska börja med försäljning ska det momsbeläggas.
Vi tar idag bara in löpande kostnader för att klara av de kostnader vi har. Vill vi börja med en säljande roll, krävs det andra åtgärder. Detta behöver pratas igenom mer.
Beslut
- Styrelsen beviljas ansvarsfrihet för 2019.
- Månadsavgiften höjs till 500 SEK per månad för Rapsbaggen 1-57.
- Ny styrelse väljes. Endast en medlem ur föregående styrelse (Brf Glasörten) är intresserad av att fortsätta. Övriga i gamla styrelsen entledigas.
- Vi ser över en bättre lösning i vändzonen som passar de ekonomiska förutsättningarna.
- Farthinder är införskaffade och kommer monteras på rapsbaggegatan så fort vi är överens om plats.
- Nytt träd planteras mellan hushållen på Rapsbaggegatan 48 och Rapsbaggegatan 50
Övrigt:
Vidare och framöver kommer e-postadressen info@rapsbaggen.se att användas som dit man kommunicerar sina synpunkter eller frågor. Frågor till styrelsen hänvisas till denna e-post adress alltså inte via Facebook gruppen, denna bör istället vara en kanal där man informerar och delar med sig av tips och annat.
VI alla från den tidigare styrelse tackar för dessa 2 åren och önskar den nya styrelsen allt väl.
Vänligen,
Tidigare styrelsen för Rapsbaggen samfällighet
Senaste kommentarer